Ingå, motorsport och Grönholm. Inga överraskande nyheter direkt. Generationsväxlingen bakom ratten har skett och nu är det Niclas Grönholm som styr racerbilen med ett världsmästerskap i sikte.
Men allt är ändå inte som förr. Marcus ”Bosse” Grönholm nådde sina största framgångar inom WRC Rally och även Marcus far Ulf var en känd rallyförare. Den yngsta upplagan Grönholm, Niclas, kör däremot mot toppen inom Rallycross, där han deltar i världsmästerskapen.
– Det beror nog främst på att jag som 15-16 åring började delta inom folkracing eller ”Jokamiesluokka” som det heter i Finland, berättar 21-årige Niclas Grönholm. Det är fråga om banracing och steget till Rallycross är ganska logiskt då tävlingsupplägget är liknande. Men bilarna och farten samt allt omkring är ju naturligtvis som ur en helt annan värld.
Trots att bilsport och främst då rally funnits med i släkten under hela Niclas liv var han länge helt ointresserad av bilsport.
– Bilar och fordon fanns nog alltid omkring en, men jag sysslade nog främst med fotboll, friidrott och ishockey. Första gången jag körde vår åkerbil var jag väl cirka 10 år gammal, men att kalla det ett intresse är nog att ta i. Det var väl först som 14-15 åring som intresset vaknade på allvar, i samband med att jag såg pappa vinna en EM-tävling i rallycross i Sverige. Efter det kände jag att jag också ville tävlingsköra, förklarar Niclas.
Rallycrossen på uppgång
Intresset för rallycross i Finland har ökat på senare år. Sporten har sedan länge varit populär speciellt i Sverige, där man också har haft framgångar med världsmästare som till exempel Mattias Ekström.
– Det tidigare svala intresset för rallycross i Finland beror nog främst på den starka traditionen inom traditionell rally och formel 1, analyserar Grönholm. I Sverige har man däremot länge kört mycket rallycross och det finns många fina banor. Sedan har svenskarna väl inte haft samma framgångar i rally och formel 1. Men det finns många bra banor också i Finland och jag tycker intresset har ökat. Det hjälper ju också att det inom rallycross kör många förare som tidigare kört traditionell rally, vilket gör att folk följer med då de känner igen förarna. Rallycross är som publikvänligare än traditionell rally eller formel 1, då man från läktarna kan följa med hela loppet, bilarna försvinner aldrig ur synfältet.
Det har gjorts satsningar på världsmästerskapen i rallycross och populariteten har stigit världen över. I världsmästerskapen deltar bland andra ”Bosse” Grönholms gamla antagonister Sebastien Loeb och Petter Solberg.
– Visst kan någon tycka att det är intressant att jag nu tävlar mot pappas gamla konkurrenter, förklarar Niclas. Men det är nog inget jag lägger desto mera märke till. För mig spelar det inte någon roll vem eller vilka som sitter i de andra bilarna, alla är mina motståndare.
Rally = rallycross, eller?
I traditionell rally kör man ju främst mot klockan och jämför sedan tiderna mot konkurrenternas. I rallycross handlar det om att vara först i mål. Finns det några andra nämnvärda skillnader?
– Jag skulle påstå att det inom rallycross finns element som gör sporten lite mer taktisk än traditionell rally, förklarar Niclas. Starten är jätteviktig inom rallycross och har en stor betydelse för vilka möjligheter man har i resten av loppet. I rallycross skall ju varje bil köra jokern en gång, som kan jämföras vid en extralänk likt en straffrunda i skidskytte. Det gäller att välja i vilket skede man väljer att köra den. Om man misslyckas i starten brukar man oftast ta extrarundan redan på första varvet för att sedan försöka köra ikapp täten. Det intressanta i det hela är att många av besluten tas i farten, rätt sällan kan man fullfölja en taktik som gjorts upp på förhand. Det hinner hända så många saker man inte kan förutse under ett lopp.
Det finns dock också en hel del likheter de både rallysporterna emellan.
– Trots skillnaderna i tävlingsmomentet handlar det om samma sak, nämligen att kontrollera bilen fullt ut och köra med maximal hastighet så ofta som möjlig, fortsätter Niclas. Alla med körkort kan köra en bil, men för att vara snabb i tävling måste man ha en känsla för när bilen går fort, när man skall ta en kurva med sladd och så vidare, lite som spelögat i bollsporter. Körtekniken skall sedan läras i träning, man måste utsätta sig för olika underlag och situationer tillräckligt mycket för att lära sig. För att nå världstoppen där det sedan handlar om så små detaljer och skillnader, måste helt enkelt ha en kombination av dem båda. Jag är väl i det läget i min karriär att jag håller på att skaffa mig erfarenhet, samtidigt som jag fortfarande har mycket övning framför mig innan jag är på den nivå jag vill nå.
Han har åtminstone goda rådgivare på nära håll. Hur skulle en man-mot-man tävling mot pappa egentligen sluta?
– Pappa har en exceptionellt bra talang för att kunna köra fort i princip i alla bilar, säger Niclas. Dessutom har han ju mycket större erfarenhet än jag. Så om vi skulle sitta i helt nya bilar som ingen av oss kärt tidigare så skulle nog tävlingen bli mycket jämn. En stor del av racing handlar om att känna sin bil och veta hur den uppför sig i olika situationer. Men om vi körde med min bil skulle jag definitivt klå honom!
Personbästa i VM-serien
I VM-serien körs 12 deltävlingar och Grönholms karriär har hela tiden gått åt rätt håll. Vid senaste VM-deltävlingen i början på oktober tog han för första gången en plats i finalen. I finalen körde han sedan i mål på en femte plats.
– Visst var det skönt att ta den efterlängtade finalplatsen, men samtidigt kunde slutplaceringen varit ännu bättre. I princip är jag ju nöjd, men som loppet utvecklade sig fanns det möjligheter till en plats till och med på prispallen. Målet för nästa deltävling, som körs i november i Sydafrika, är att igen ta en plats i finalen. En dag hoppas jag vinna hela VM, avslutar Grönholm.
TEXT: MATHIAS LINDSTRÖM, FOTO/KUVA: @mckleinphotography